Lammfärsgratäng med getost

Igår satt jag och läste igenom min hög med utrivna recept sen flera år tillbaka. Den var stor vill jag lova, för det blir en del samlande. Men det mesta var inget att ha, och det jag ansåg vara vettigt att spara klippte jag ut och satte in i ett block. Så idag blev första provlagningen:



(4 portioner)

2 st aubergine
1 st squach
500 gram lammfärs
1 st gul lök
1 msk olivolja
2 st vitlöksklyftor
1,5 msk tomatpuré chilisås
salt och peppar
1,5 dl vatten
1 tsk torkad timjan
200 gram chevré 130 gram
2 dl creme fraiche milda mini mat

Tillagning
Sätt ugnen på 225 grader. Skär auberginer i skivor på längden. Salta på båda sidor och låt vattna ur 30 min. Stek lammfärsen och löken i oljan tills färsen fått färg. Pressa i vitlök och tillsätt tomatpuré. Salta och peppra. Stek en liten stund och tillsätt vatten och timjan. Koka 5 minuter. Under tiden mosa ihop osten med creme fraichen. Skölj av aubergineskivorna och klappa torra med hushållspapper. Varva sås och aubergineskivor och bred ut ostmassan ovanpå. Gratinera 25 minuter i mitten av ugnen. Servera med en stor sallad.

Som ni ser har jag modifierat receptet rätt friskt, men bara för att det ska passa min diet bättre.
Trots detta blev det riktigt mumsigt, så det är nåt jag rekommenderar!

Enligt min tillagning blev det totalt 375 kcal per portion.

Receptet kommer från Aftonbladet.

Kommentarer
Postat av: ullisar

men herregud så gott det ser ut! här blir det till att kludda ner inför morrondagen!

2010-07-30 @ 00:11:21
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0