Nyårskrönika

För någon vecka sedan bestämde jag mig för att skriva en nyårskrönika, dels för att förklara vad som hänt under året men också för att sätta upp mål för kommande år. Varsågod, ha en trevlig läsning!

Hälsa
Alla som känner mig vet jag är dålig på att ta hand om mig själv. Jag kan träna bra i perioder, men sen sluta. 2008 gick sådär. Under våren var det simning och promenader med Sandra i Borås. Det var trevligt, men ingen pulsträning direkt. Under tiden som jag var arbetslös var jag väldigt duktig och tränade ca 3-4 gånger per vecka. Och jag älskade det! Men sen jag fick jobbet på NetonNet har det inte hunnits med. Och vad gäller kosten så har den gått ännu sämre. Det gick ok under sommaren, men när jag flyttade hem igen så äter jag efter hur jag mår psykist, dvs rätt dåligt.
2009 är året då jag verkligen ska kämpa. Och inte som jag sagt innan och gett upp! Utan jag ska göra det! Jag ska våga be om hjälp från familj och vänner, för det behövs för motivationens skull. För jag vill verkligen bli av med 10-15 kg. Inte enbart för utseendets skull utan för den långsiktiga hälsans.

Arbete & Studier
Studierna var äntligen klara i början på maj och jag överträffade både mig själv och min handledare med att få VG på examensarbetet. Eftersom jag inte letat något nytt sommarjobb eller ett fast jobb så blev jag kvar på H&M’s Fyndbutik fram till stäningen den 30 augusti. Efter att ha varit arbetslös i ca 3 månader så fick jag genom Arbetsförmedlingen jobb på NetonNet i Ullared. Till en början hade jag lite fördomar om arbetsplatsen och tankar på att jag inte skulle vara kvar där någon längre tid. Men nu trivs jag jättebra, och har världens trevligaste arbetskamrater.
Målet för 2009 är att på något sätt avancera i min arbetssituation. Om det bara innebär högre lön, byte av arbetsplats eller något annat vet jag ännu inte.

Bostad
Eftersom jag avslutade studierna och jobbet i Borås var över efter sommaren så valde jag att flytta hem till Varberg igen. Och med tanke på att jag inte hade något arbete så ledde detta till att jag fick flytta hem till pappa igen.
Målet under 2009 är att hitta mitt eget boende. Gärna så fort som möjligt och helst en två eller stor etta. För att bo kvar hemma är inget alternativ då vi börjar gå varandra på nerverna.

Ekonomi
2008 var året då mina sista besparingar gick åt. Dels för att jag studerat i tre år men också för att jag vart arbetslös. Och alla som känner mig vet att jag inte är någon ordentlig sparare.
Men under 2009 ska det bli ändringar på detta. Målet är att till en början spara ihop en buffert så att jag kan köpa mig nya möbler när jag väl får ett nytt boende. Sen också att spara ihop till det långsiktiga sparandet. Något annat som jag vill få igång är återbetalningen till CSN, det är en lagom stor skuld som bara är att betala.
  • 10 000 kr till buffert
  • 10 000 kr till sparkontot

Upplevelser
Under året som gått har jag hunnit med både en skidresa och en solresa till Bulgarien. Båda har vart med familjen, helt ok men ingen större hit.
Kommande år vill jag gärna komma iväg och se två nya platser. Spelar ingen roll om det är i Sverige eller utomlands, nära eller långt borta. Helst en kompisresa, eller en weekend med mamma. Det återstår att se.

Materiella önskningar
Det finns mycket som jag gått och suktat efter under 2008, så mitt mål är att förverkliga dessa önskningar under 2009 eftersom jag nu har en fast inkomst.
  • Nya glasögon, gärna 2 par.
  • Ny mobiltelefon (redan inhandlad!)
  • Digitalkamera, en karamellfärgad Canon Ixus 80.

Detta är mina mål och önskningar, jag hoppas jag kan få ditt stöd och uppmuntran för att se till att det verkligen kommer igenom och inte bara blir drömmar som försvinner i horisonten.

Till sist önskar jag alla läsare ett
Gott Nytt År!

Kommentarer
Postat av: Ida

Super bra nyårskrönika! Tror tyvärr inte jag kan hjälpa till att pusha med träningen då ny jobbet antagligen kommer ta all min tid. Men en liten resa ska vi nog kunna fixa:)

2008-12-31 @ 15:03:01
URL: http://vastkustensparla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0