Olika definitioner av LCHF

Nu har jag stått och läst på lite mer om det här med LCHF - Low Carb High Fat. De senaste veckorna som jag verkligen fokuserat på min kost, och haft koll på vad jag fått i mig, har jag mått super bra. Även vikten har rasat, vilket självklart är målet och motivationen till att fortsätta med detta. Men nu vill jag ta det ett steg längre.

Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = Strikt LCHF
Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost

Jag har med enkla beräkningar räknat ut att jag får i mig ca 20-40 gram kolhydrater per dag. Dessa kommer till stora delar från mejeriprodukter och lite grönsaker. En bra och enkel regel är att ju högre fettprocent det är på mejeriprodukterna desto färre kolhydrater är det i. Jag har tillexempel nu börjat rata mjölk då det innehåller från 5 gram kolhydrater per dl, så det har bara vart att bita i det sura äpplet och börja dricka kaffet svart. På morgonen unnar jag mig dock att ha i en skvätt grädde (3 gram kolhydrater per dl) för att öka mättnadskänslan, men det funkar också att ha i en tesked Cocosa - en kokosolja som går att använda på många vis, dock inte samma sak som kokosfettet man kan köpa i kyldisken! Oljan jag har är smakfri (finns med smak också) och hjälper till att mätta utan att ge några som helst kolhydrater.

Som sagt, jag vill nu ta det hela ett steg längre – dvs till strikt LCHF. Detta för att skynda på viktminskningen ytterligare, för beachen närmar ju sig med stormsteg! Inte för att jag har komplex för att gå i bikini, men tanken på att trivas i min kropp lockar mig så oerhört. Så jag kommer nu att kämpa med att komma ner till runt 10 gram kolhydrater per dag. Jag kommer dock att unna mig att sträcka mig upp till 20-sträcket någon dag i veckan för att exempelvis ta mig ett glas vin, lite efterrätt eller liknande.

Nu ska jag banne mig in i ketos och bränna fett!


Kommentarer
Postat av: Jenny

sv: Tack=)



Så kul att de går bra för dig:)

2011-05-01 @ 20:29:27
URL: http://peachpenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0