Kalla fakta

Ja, en kalldusch kan man ju säga. Men information som vi inte redan visste? Någon mer än jag som sett på kvällens avsnitt om gastric bypass operationer? Jag har alltid vart emot denna typ av ingrepp, självklart finns undantag, och dagens avsnitt gjorde mig ännu mer emot. Varför tar människor inte själva tag i problemet innan det är försent? Jag anser mig själv få säga detta, för jag är själv tjock och vet hur tufft det är. Det är svårt, men det är värt all energi att själv kämpa. Eller förresten vad är försent? När det gått till den grad att man inte kan röra sig? Definitivt! Men varningsklockan borde väl ringt för länge sedan? Om inte hos personen men hos omgivningen?

Kolla på USA. Där har allt gått för långt. Saker anpassas för människor "växer". De lever på non-fat och non-sugar. Den som inte ser sambandet i det här är ju blind. I flera hundra, om inte tusentals år, har vi levt på vanlig mat. Vi har rört oss i vår vardag och sett normala ut. Nu är det tvärtom. Vi rör oss så lite som möjligt, äter så mycket konstiga ingredienser som det bara går för att dra ner på kaloriintaget och det går bara utför. Vad hände med vanlig mat och motion?

Som jag skrev, jag vet att det är tufft. Jag sitter själv i skiten rent ut sagt, men har långt från så djupa problem som många andra. Men jag försöker kämpa, göra det bästa av situationen. Jag motionerar och har en kondition som är bättre än många av dem som är mindre än mig själv, det stärker mig. Räknar kalorier gör jag i perioder och nej det är väl inte jättebra, så målet nu är att jag ska hitta en balans som faller väl ut med min träning och som leder till en viktminskning utan större uppoffringar. Och om jag inte lyckas? Må så vara, men det sista jag skulle göra är att lägga mig för kniven, jag har sett dess nackdelar och det vill jag aldrig uppleva.

Blir man lyckligare om man är smal?
Vad är det som egentligen driver till detta vansinne?
Detta må vara ett snurrigt debattinlägg, men jag antar att ni förstår vad jag vill få fram.

Var nöjd med den du är och gör det bästa av situationen!
Något jag måste lära mig själv...

Kommentarer
Postat av: Julia

Bra där Jossan!



Jag såg bara litegrann när 3:an hade reklam men det enda jag kunde tänka på var att det var patetiskt och sitta och skylla på allt och alla för att dom mådde dåligt efter operationerna.. Hade dom tagit tag i det på egen hand och gått ner naturligt så hade de sluppit många problem såsom för mycket hud...

Och, rätta mig om jag har fel, detta betalas väl även av skattepengarna? Det är inte riktigt där jag vill att mina hårt inarbetade skattepengar ska läggas..



Jag hejjar på dig Jossan, du kämpar så hårt och jag vet att det ger resultat och kommer att göra så även i framtiden!



Kram

2011-03-11 @ 09:19:38
URL: http://jultis.blogg.se/
Postat av: Andreas

Du ska ha rejält med cred för att du orkar kämpa! Vi får ut och springa nån dag. :D

2011-03-11 @ 16:01:02
URL: http://www.livetpåmösen.se
Postat av: Maddah

Tycker absolut inte du skall se dig som tjock, på sin höjd fyllig. Tycker du är jätte bra och vet att du ha massa massa muskler på din kropp. Vet ett det är känslan hos sig själv som avgör hur man känner sig. Känner mig ofta tjock men vet väl innerst inne att så inte är fallet men de dagarna spelar det ingen roll vad någon annan säger. Kram Jossan du är den nyttigaste människan jag känner.

2011-03-11 @ 22:15:33
Postat av: Jossan

För det första - stort tack kära vänner!



Misstänkte att det skulle skapa lite åsikter och debatt. Men det var det jag ville :) För det är ett hälsoproblem som växer och som måste tas upp på allvar!



Julia: Som sagt så tycker jag att det finns undantag för en del som faktiskt verkligen behöver den. Vissa har ju faktiskt generna att skylla. Och ja det går idag till stora delar av våra skattepengar om man fått det på remiss. Något som faktiskt retar mig är hur svårt det är att få hjälp innan man är så gravt överviktig. Jag som har ett BMI på 29 kan inte ens få hjälp av dietist, utan måste troligen upp i 30-35. Varför inte erbjuda hjälpen innan det gått så långt?



Andreas: Ja, det tycker jag vi ska :) Som sagt det går inte så fort än, men snart så.



Maddah: Självförtroendet gör ALLT! Så rätt så rätt. Och det är klart, ska inte jämföra mig med andra. Men det är inte lätt. Du är nog den nyttigast jag känner ;)

2011-03-12 @ 12:39:36
URL: http://minmorot.blogg.se/
Postat av: ullisar

Men gudars så gulliga kommentarer! Ni har skrivit allt jag hade tänkt skriva - förutom det där med att springa ihop då förstås ;)



KRAMS Jossan! Och ni andra!

2011-03-20 @ 23:36:24
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0