4 dagar i Paris

Det har vart en underbar weekend i romatikens storstad Paris. Jag och mamma har upplevt staden till fots, säkerligen gått över en mil varje dag. Vi har gått från tidig morgon till kvällen. Travat runt mellan sevärdheter, torg, butiker, brasserier och allt annat som finns där. Vi hade väldigt tur med vädret, uppehåll och ca 22 grader i skuggan. Ångrade att jag inte packade med sandaler och shorts... Jag tog över 300 kort, så bilderna ska få tala lite för sig själva.


Första dagen besökte vi härliga Montmartre och den välkända kyrkan Sacre Coeur.




Vid Place du Tertre i närheten var en stor konstmarknad.
Här stannade vi även för lunch på ett creperi.




Vi vandrade vidare, checkade in och hamnade slutligen här
- på gatorna i Maraiskvarteren.
Avslutade kvällen med att äta på italiensk restaurang, pasta!


På fredagsmorgonen tåg vi metron direkt till Triumfbågen,
ett av de mest kända sevärdheterna i en stor rondell.
Vacker arkitektur, 284 trappsteg och vackra vyer från toppen.






Vi vandrade vidare nerför den välkända gatan Champs-Elysees. Besökte bland annat denna butik, tänk om man bara hade kunnat få med sig något...




Vi fortsatte sedan mot Louvren, men på vägen dit passade vi på att ta en paus i en av Paris alla vackra parker och äta en klassisk fransk lunch - baguette med brie.




Louvren är en fantastisk byggnad, ett museem. Har tagit en massa bilder på insidan, men det skulle nästa behöva ett helt eget inlägg för att få plats. För min del var det inte konstverken eller skulpturerna som vart det mest intressanta, utan själva arkiteturen.


Då var det lördag.
Vi börjar dagen med att vandra utmed floden Sienne för att komma fram till nästa sevärdhet...


... Notre Dame. En mycket vacker kyrka, som dock är rätt kuslig.
För att komma allra högst upp till klockan fick vi traska 400 trappsteg
- jag är glad att jag faktiskt har en hyffsad kondition.


Vi gick vidare in i St German och Latinkvarteren. En massa små vacka gator som är trånga och fyllda med restauranger. Vi passade på att köpa nybakade wienerbröd på ett bakeri och insupa känslan på en välbesökt matmarknad.


Efter att ha besökt Pantheon, ett antikt tempel där många viktiga personer ligger begravda, så köpte vi med oss lunch och satte oss i Luxemburgparken. Eftersom det var lördag så kryllade parken av fransmän.


På kvällen tog vi oss till det viktigaste av allt, Eiffeltornet.


Då klockan var rätt mycket så valde vi att bara åka till 2 vån, vilket nu i efterhand kändes helt rätt. Det var högt! Men ack så vackert.



Det har som sagt vart en underbar helg! Och det har gett mig mersmak.
Jag vill lära mig franska och sedan besöka staden om och om igen.

Längtar redan tillbaka!



Kommentarer
Postat av: maddah

Änligen en uppdatering om Paris, som jag väntat. Ser och låter helt fantastiskt. vill också åka dit=)

Kram kram

2011-04-16 @ 10:37:42
URL: http://maddah.blogg.se/
Postat av: ullisar

Det är en av Europas häftigaste städer, och du har tagit så jäkla bra bilder! Älskar det lite galna oväntade, vinklar och vrån, lagom turistigt utan att missa det "viktiga"!

2011-04-19 @ 23:03:08
URL: http://ullrika.se
Postat av: Jossan

Maddah: Det är mer underbart än bilderna visar =) Ta med din Nisse och åk dit! Eller varför inte en syster-tripp? :) Varmt rekommenderat!



Ullisar: Tack! Dagen innan vi åkte försökte jag lära mig min lilla kamera, och tror jag lyckades rätt bra :) Annars hade jag nog inte haft det resultatet :9 Jag gillar ta lite konstiga kort ur konstiga vinklar, måste ju vara lite egen ;) Vi travade och travade därav tror jag att det blev lite såna oväntade platser, men det är helt klart rätt sätt att uppleva staden på. Är redan sugen på att åka igen, eller varför inte till annan storstad? Nåt tips kanske? Kram

2011-04-21 @ 10:37:40
URL: http://minmorot.blogg.se/
Postat av: evelina

Wow vilken mysig resa.

Vi funderade med på Paris med det blir Rom ist! Har du vart där?

Ha en fin helg Jossan! Kram

2011-05-06 @ 17:40:53
URL: http://evelinaasp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0